Hidden In A Pink Floyd Song

The Happening (2008)

El backmasking és una tècnica de gravació en la que un extracte és gravat del revés en un track que se suposa ha de sonar cap endavant en el temps. El backmasking és un procés deliberat i no té relació amb els possibles missatges fonètics no intencionats que es poden trobar casualment fent sonar un tema del revés.
El fet és que escoltar qualsevol cançó cap enrere és una experiència que de vegades mola. He escollit i editat alguns que m’agraden especialment, allunyats dels típics missatges críptics o satànics. Per escoltar “el missatge ocult”, es poden escoltar o baixar des del camp enllaç segons la mida. Per comparar, he procurat incloure un enllaç a Spotify (where available) del tema original marcant el minut i segon del backmasking.

I si en voleu suggerir alguna, teniu els comentaris més a baix.

 

About the satanic Led Zeppelin backmasking - Cortesia de @Dallonses
About the satanic Led Zeppelin backmasking – Cortesia de @Dallonses

Començo amb “Rain”, la cara-b del single “Paperback Writer” de The Beatles i una de les primeres gravacions en fer servir aquest recurs. Probablement va ser una prova tècnica de cara a “Revolver”. Conté versos de la mateixa cançó del revés al final.

Artista: The Beatles
Canço original: Rain (al minut 2:35).
Àlbum: Paperback Writer (Single) (1966)
Com sona del revés:

Posteriorment, els Beatles seguirien fent servir el backmasking a l’àlbum blanc.

 

Pràcticament tot l’àlbum de l’Electric Light Orchestra del 1983 “Secret Messages” conté missatges a l’inrevés. Una broma dedicada a qui els van acusar d’incloure missatges satànics a “ElDorado, A Symphony” quan el backmasking era una pràctica habitual a l’obra de Jeff Lynne. Per exemple, a l’àlbum “Out of the Blue” (1977) podíem trobar “It’s Over“, un tema que començava amb uns arranjaments orquestrals que eren el revers del final de “Mr. Blue Sky” del mateix disc.
Però tot va començar amb el seu primer àlbum, l’any 1971.



Com sona del revés el minut 1:50:



 
O a “Face The Music” del 1975 on l’entrada orquestral inclou un missatge ocult: “The music is reversable but time is not. Turn back. Turn back. Turn back. Turn back.”



Com sona la introducció del revés:



 
Un altre clàssic és “Empty Spaces” de Pink Floyd. La banda, com a broma, felicita a l’oient per haver trobat el missatge ocult: “Congratulations. You’ve just discovered the secret message. Please send your answer to…”.



Com sona del revés el minut 1:12:



 
Un dels primers que vaig notar. A “Loser”, Beck inclou la tornada de manera inversa just abans de tornar-la a cantar per últim cop. Un backmasking similar al de Mr. Radio.



Com sona del revés el minut 2:38:



 
La segona meitat de “Islas Baleares” d’Antònia Font conté una variació de la lletra de la mateixa sonant del revés, de manera similar a com els Beatles van editar “Rain”.


Com sona el final de Islas Baleares del revés:



 
Guille Milkyway inclou un missatge parlat del revés al final d’aquest tema inclòs a l’EP “Como Un Fan”, amb càrrega política i una mica de mala baba:



Com sona el final del revés:



 
Uns altres habituals dels backmasking són Oasis. Un dels més curiosos es troba a “D’You Know What I Mean?” on el vers de la tornada, d’una lírica envejable, “All my people, right here, right now, d’you know what I mean? Yeah, yeah!” es pot trobar a la inversa repartit per tota la cançó. Comença el vers al final del tema, finalitzant al principi i s’estira a través del tercer vers, durant els més de set minuts de cançó. Tot un treball d’enginyeria entre tanta distorsió.



Com sonen els minuts (6:42) (3:24) (0:57) del revés i en ordre:





 
“Acquiesce” és una altra mostra del barroquisme de la producció dels germans Gallagher. Aquest tema no només conté fragments de la demo de “Morning Glory” cantada pel Noel al principi i al final sinó que, entre la cançó real i la demo, al principi de la cançó, hi ha emmascarat un diàleg entre Owen Morris (el productor) i Liam:

Owen: Where’s Noel?
Liam: Gone for a walk
Una veu: Sacked him
Owen: No sé què diuen aquí
Liam: I’ve sacked him

El diàleg a la intro:


 
Per últim, Oasis van incloure també al final del single “The Shock of The Lightning” un petit extracte del seu propi tema “Champagne Supernova” al final.



Com sona del revés el minut 4:38:



 
Bowie, com no, també era aficionat a aquest tipus d’activitats. “Move On” que apareixia a l’àlbum “Lodger” era bàsicament extractes de “All The Young Dudes” al revés.



Com sona de veritat “Move On” del revés:



 
En aquella obra mestra del pop que és “Wake Up!” de The Boo Radleys, s’hi podia trobar una producció entre el Sgt. Pepper’s i el Pet Sounds, clàssica però imaginativa i amb certes reminiscències shoegazer encara. La primera part del tema “Joel” és canta sobre la guitarra acústica per a després posar-la del revés.



Com sona:



 
Però el missatge real està al final de “Find The Answer Within” (ja el títol de la cançó és una declaració d’intencions) on hi ha un missatge ocult que parla de… bé, de gossos fent coses en postures de gossos: “Have you seen the little doggies, doing doggy style?”.



Com sona del revés el minut 3:10:



 
Ash inclouen, aquest cop sí, un missatge satànic i groller al principi de “Evil Eye” que sona una mica a Parseltongue.



Què diuen al principi del tema:



 
Franz Ferdinand li demanaven a “Michael” que truqués a sa mare després de la primera tornada.



Michael, truca a ta mare, si us plau (1:33):



 
Ben Folds fa servir un recurs molt senzill però que funciona: utilitza com a intro del tema “Jesusland” la tornada de l’inrevés.



Intro del revés:



 
Anys després de la seva desaparició, l’àlbum artifical “Love” dels Beatles incloia el tema “Gnik Nus” que, com el seu nom indica, es tracta de “Sun King” al revés.


Canço original: Gnik Nus

Com sona del revés:



 
Morrissey va incloure al seu enèsim recopilatori “Swords” la cara-B “Children in Pieces” que inclou el vers de la tornada “…and the christian brothers kick the shit out of very frightened children…” emmascarat a l’outro del tema.



Com sona el minut 3:35 del revés:



 
Al més pur estil The Stone Roses (secció especial més endavant), l’àlbum “BE” de Beady Eye inclou en la seva edició especial o com a cara-B del single “Second Bite of The Apple” el tema “Dreaming of Some Space”. Aquest tema és un revers de l’última cançó de l’àlbum, “Start Anew”. La curiositat radica en que si el sentim com originalment s’ha editat (o sigui, del revés) ofereix una nova lletra sobre música que va enrere però quan el girem (per tant és la música la que ara se sent en la direcció correcta) també es pot sentir la lletra original (i potser no m’he explicat).



Revers:



 
En el magnífic “Everyday Robots” de Damon Albarn, podem trobar amagat al final de l’àlbum, durant els últims segons de “Heavy Seas of Love”, la intro del mateix disc, amb el sample “They didn’t know where they was going, but they knew where they was, wasn’t it”.

Com sona el final de la cançó al revés:


 
En el cas de Goldfrapp, no tinc clar si s’apunten a la moda amb Tales of Us o si és només estètica. El tema “Alvar” CREC que conté alguna declaració.


Com sona del revés el minut 3:40:



 

Al més pur estil The Stone Roses, Snow Patrol té aquest “Making Enemies” en la coda final es pot escoltar invertida com a intro de la cançó.



 

La cançó original aquí:

Nicole Atkings també s’apunta a la moda dels missatges secrets a “What Do You Know?”, un dels temes propers a Pink Floyd que es poden trobar al seu tercer àlbum Slow Phaser.
Malauradament, malgrat sabem que hi ha quelcom, no sé ben bé què diu:



 

El tema original aquí i el missatge durant els teclats psicodèlics a la part central:



 

Aquest és l’últim minut de Daydreaming, el segon tema de A Moon Shaped Pool, l’àlbum de Radiohead. La lletra de la cançó es completa amb aquest tenebrós “Half of My Life”.



 

Aneu cap al final per a escoltar l’extracte en la seva edició normal:

 
Especial The Stone Roses

The Stone Roses van ser una banda molt aficionada al play in reverse, oferint cançons completes del revés i afegint sovint noves lletres. Per tant, convertien un tema conegut en quelcom completament diferent, semblant al que va fer Bowie.
A l’àlbum debut homònim de The Stone Roses apareix “Don’t Stop”. Es tracta de la demo original de “Waterfall“, el track que el precedeix, sonant al revés. Per tant, una mateixa cançó sona seguida dues vegades amb diferent lletra.




Revers: Baixar

També al seu àlbum debut, apareixia “Made Of Stone“, el qual van editar com a single. La cara-B era “Guernica”, una versió de la cara-A a l’inrevés amb una variació de la lletra.




Revers: Baixar

La cara-B “Full Fathom Five” (anomenada així en honor al quadre de Jackson Pollock) és bàsicament una versió alternativa o un reprise del single “Elephant Stone” sonant al revés.




Revers: Baixar

Una de les cares-B de “She Bangs The Drums” va ser “Simone” i era una versió alternativa instrumental i del revés de “Where Angels Play“.




Revers: Baixar

i fins aquí.
Baixar tots els talls junts.
Més informació a la wikipedia.